dijous, 25 de febrer de 2016

Focaccia sense gluten

Per a tots els intolerants al gluten aquí teniu una focaccia, molt i molt senzilla de fer

Amb les proporcions d'aquesta recepta sortirà un pes d'aproximadament 380 g.

Ingredients i elaboració:
Per la massa, mireu l'entrada de la massa de pa sense gluten.Tindrem un pes de massa de 900 g. Aquí la tenim descongelada després d'una nit a la nevera. Si encara està una mica congelada es deixa fora la nevera una estona més (el punt de la massa és molt i molt important, ja veureu que augmenta una mica el volum i si està massa llevada malament, tot i que tampoc bé d'uns minuts. Aquest és el secret per a què puguem treballar-la molt i molt més bé).
 
S'aixafa amb les mans doblegant els costats cap al mig. I se li dóna forma rodona
Aquests tros de massa l'he tallat per la meitat uns 450 g. Amb l'altra meitat he fet un pa.
També l'he aixafat amb les mans doblegant els costats cap al mig. I se li dóna forma rodona.
Amb l'ajuda d'un corró s'estira.
Donant-li forma rodona.
Cargolarem la massa al corro i així anirà molt més bé per posar-la sobre la safata.
La tindrem una mica untada amb oli d'oliva, molt poc.
Amb l'ajuda d'una rasqueta he afinat els costats, apretant una mica la massa i aconseguint un diàmetre de 280 mm. Amb una mica de pràctica es treballa molt i molt bé la massa.
Amb la punta del dit marcarem una mica la massa per a que quedi irregular.
Amb la punta d'un ganivet la punxarem una mica per a que en coure no es facin bombolles.
Amb un pinzell la pintem amb oli d'oliva ben bo.
En aquests punt hi he posat una mica d'orenga
I una mica de sal grossa, molt poca.
He posat la safata al forn a temperatura ambient amb la porta tancada per a que no li toqui l'aire.
Uns 30 minuts.
Després dels 30 minuts es posa el forn a 200ºC, ha tardat 20 minuts a arribar aquesta temperatura. Aquests minuts els hem d'afegir al temps de llevar.
I es va coent.
La safata freda el farà baixar a uns 180ºC, 190ºC. Aquesta serà la temperatura que hem de tenir durant el temps de coure.


El temps són mesures orientatives ja que depenen de si es gruixuda o prima i també del tipus de forn. Després de 18 minuts ha quedat ben cuita.
Vista de dalt
Vista de sota.
I fem les darreres fotos.

Vist de dins.
Aquesta focaccia la podríem fer també amb fines herbes, romaní, etc... i s'hi pot posar també a sobre olives verdes o negres, ceba, tomates cherry... un munt de coses.

Amb aquesta massa també podríem fer pizzes i podem posar el que més ens agradi: salsa de tomàquet, orenga, mozzarella, escalivada natural, tonyina, anxova, ceba, carbassons, pernil cuit, xampinyons. formatge ratllat...... 

I així teniu unes bones  focaccies o unes bones pizzes.   

dijous, 18 de febrer de 2016

Pa barretes petites sense gluten

I continuant amb la massa de pa sense gluten aquí teniu aquestes barretes petites.
Amb les proporcions d'aquesta recepta sortiran 9 barretes d'un pes d'aproximadament 85 g per barreta.
Ingredients i elaboració:
Per la massa, mireu l'entrada de la massa de pa sense gluten. Tindrem un pes de massa de 900 g. Aquí la tenim descongelada després d'una nit a la nevera. Si encara està una mica congelada es deixa fora la nevera. (el punt de la massa és molt i molt important, ja veureu que augmenta una mica el volum i si està massa llevada malament, tot i que tampoc bé d'uns minuts. Aquest és el secret per a què puguem treballar-la molt i molt més bé).
S'aixafa amb les mans doblegant els costats cap al mig. I se li dóna forma rodona
Tallarem 9 trossos de 100 g cada un. Els pesem per a què quedin tots igual.
Amb les mans els donem forma rodona.
Després d'uns petits moments, formen les barretes.

Les posem sobre una tela de roba que tindrem una mica empolsinada de preparat per a pa i així no s'enganxaran a l'hora de posar-les sobre el paper de forn. Per a cada filera s'aixeca la roba per a què no s'enganxin de costat. Aquesta roba la tinc sobre la taula de la cuina a temperatura ambient.
Hi poso una capseta a cada costat i es tapa amb el drap per a què no li toqui el aire. Es deixa llevar, després d'uns 60 minuts s'engega el forn.
Després de 82 minuts ( 60 + 22 de escalfar el forn) mireu com han llevat.
Posem les barretes sobre paper de forn i sobre una reixeta. S'agafa un vas i s'hi posa l'ou, amb una forquilla es bat i amb un pinzell es pinten. (Aixo ho farem un minut abans de tenir el forn a 200ºC).
Amb una fulla o un ganivet ben fi s'hi fan uns talls.
I es va coent.
Tindrem el forn calent a 200ºC. La reixeta freda el farà baixar a uns 170ºC, 180ºC. Aquesta serà la temperatura que hem de tenir durant el temps de coure.


El temps són mesures orientatives ja que depenen si les barretes són grosses o petites i també del tipus de forn. Després de 27 minuts ha quedat ben cuites.
Vist de dalt.
Vist de sota.
Sobre una safata.

Vist de dins.
Si aquestes receptes poden ajudar algú per a què el pa li quedi més bé, ja haurà valgut la pena de passar aquests petits moments que he estat per fer-les. En no portar gluten és una mica més complicat i també puc dir que aquesta vegada és la que m'han quedat més bé.
Pares, mares, avis, apreneu de fer aquests pa pels vostres fills o nets, que siguin intolerants al gluten. És molt i molt senzill de fer i tindreu un bon pa sense gluten.

divendres, 12 de febrer de 2016

Massa de pa sense gluten

Avui farem la massa per fer pa sense gluten amb una tècnica diferent És la segona vegada de fer-la i penso que pot anar molt bé per fer pa i un munt de coses més.
Ingredients:
500 g de MIX B MIX PAN (Preparat per pa sense gluten).
405 g d'aigua
12 g de llevat fresc (Levital) sense gluten.
1 g de sal.
Elaboració:
Per començar es posa el preparat per pa, el llevat esmicolat i la sal en el bol de l'amassadora.
Hi posem l'aigua de en mica amb mica.
Es treballa la massa a velocitat lenta uns 5 minuts. He posat aquesta pala d'amassar planera perquè l'altra no va gaire bé amb aquesta farina. Cap al final s'hi pot posar unes gotetes d'oli d'oliva. Si amassem a mà són uns 10 minuts.
Quan estigui ben amassat, es posa sobre la fusta de treball empolsinada amb una mica de preparat per pa.
S'aixafa amb les mans doblegant els costats cap al mig. Ho farem unes dues vegades (aixafar la massa vol dir funyir-la). Es molt important la textura de la massa: ha de ser justa, que no s'enganxi a la fusta de treball ni a les mans. Si s'enganxa, s'hi afegeix una mica de farina. Si és molt dura, malament rai..., s'hi pot afegir aigua amb molt de compte i treballar-la una mica més.
Se li dona forma rodona i la posem en un bol una mica empolsinat.
Es tapa amb un drap per a què no li toqui el aire, i es deixa reposar sobre la taula de la cuina.
Als 15 minuts la tornem aixafar sobre la fusta de treball.
Li donarem forma rodona, la posem altre vegada en el bol i es torna tapar amb el drap.
Després de 30 minuts, la tornem a aixafar sobre la fusta de treball (això fa que la massa tingui força i quedi esponjosa.) 
Tornem ha donar-li forma rodona, la posem en el bol, la tapem amb paper film i la posem en el congelador.
Un altre dia traurem la massa del congelador, la deixarem descongelar una nit a la nevera i farem  barretes petites com aquesta, d'uns 85 g.
En la propera entrada explicaré amb detall com l'he fet.