dijous, 12 de setembre del 2013

Borratxos de pa de pessic i crema cremada


Després d'un bon àpat, ve de gust un bon postre. Doncs aquí el teniu, els borratxos de pa de pessic i crema cremada.   
Amb les proporcions d'aquesta recepta sortirà un pes d'aproximadament 530 g, 10 peces de 53 g cada un.

Ingredients: pa de pessic 
1 = 3 ous
2 = 90 g de sucre
3 = 90 g de farina
Elaboració:
S'engega el forn a 180ºC.
S'agafa un motllo (millor si pot ser de silicona), s'hi posa molt poca mantega i s'escalfa al forn fins que es fongui. Amb un pinzell es pinta el motlle de mantega.
Amb un colador, s'hi posa una mica de farina. S'empolsina de manera que quedi una capa fina.
S'agafa un bol de plàstic o acer inoxidable, s'hi posen els ous i el sucre, i es baten amb un batedor a ma.
Amb una batedora elèctrica de dues pales a màxima velocitat.
O amb un robot de cuina, que és el que va més bé. Es baten conjuntament els ous amb el sucre durant 10 minuts a màxima velocitat.
Després dels 10 minuts, podeu veure com ha augmentat de volum.
Abans de barrejar la farina ja tenim la massa bastant densa.
S'incorpora en dos o tres cops la farina tamisada, passant-la per un colador fi, remenant amb suavitat de baix a dalt amb la llengua pastissera (molt important: no ho feu amb el batedor). Nosaltres abans batiem 36 ous, el bol era molt gran  perquè es feia amb una batedora, però barrejàvem la farina amb la mà. Podeu imaginar com quedava el braç ple de massa!. Ho fèiem de baix a dalt, amb suavitat.
Després d'incorporar la farina ja tenim la massa molt lleugera, però densa, de tal manera que si n'aboquem una part sobre la resta (agafant-la amb una llengua pastissera i tirant-la a sobre) aquesta part no s'hi integra de seguida, sinó que fa una petita muntanyeta sobre la massa. Se'n diu que la massa fa cordó. (aquest és el secret per a que quedi bé). Si es bat poc es igual com fer una truita de farina.
S'aboca la massa al motllo untat i enfarinat, procurant no passar de 3/4 de la seva alçada. Es posa al forn 20 minuts a 180ºC, sense obrir-lo, fins que quedi daurada (aquestes són mesures orientatives ja que depenen del gruix de la massa i del forn)
Aquí portaven 10 minuts de forn. (foto feta per davant del vidre.
Es deixa coure uns 20 minuts, tot el temps el forn a 180ºC. Amb la punta dels dits es toca la massa: estarà bé si s'enfonsa una mica i recupera ràpidament la forma. Si no, cal una mica més de forn.
El vaig fer un dia al vespre. Quan va ser fred el vaig tapar amb un paper de cuina i un drap per a que no li toqui l'aire. L'endemà al matí vaig treure el motlle i amb un ganivet de serreta vaig fer els 10 trossets (va més bé que sigui ben fred). S'escalfa la pala de cremar mentre a la part de sota hi posem una mica de sucre.
Amb la pala ben calenta els he cremat, molt poc.
He donat la volta al borratxo. Aquest és el moment de, si es vol, posar-hi unes gotes de brandy.
Amb un espàtula a la part de sobre s'hi posa la crema, (les mesures de la crema de cremar en sobra una miqueta.)
He posat una mica de sucre sobre la crema.
I el cremem. Es millor tornar a posar-hi sucre i cremar-lo dues vegades.
En un cassó s'escalfa gelea de poma i amb un pinzell es pinten. Es pot fer també amb confitura d'albercoc, aquesta confitura d'albercoc es posa una mica en un cassó amb una miqueta de sucre i una miqueta d'aigua i es deixa bullir uns segons. La colem amb un colador i ja podem pintar.
Els he posat cada un dintre una càpsula de pape i sobre una safata amb blonda.


Crec que val molt la pena posar uns moments i fer el pa de pessic, si seguiu la recepta estic ben segur que us quedara be. Es aproximadament com la massa de braç de gitano i sabéreu fer les dos cosses. Aquests borratxos també son dels anys 1960, en aquells temps els dies de festa en feiem molts.

18 comentaris:

  1. Encara no havia vist aquests borratxos espectaculars, Ramon! Quina salivera, carai! Petons

    ResponElimina
  2. Boníssims, qualsevol pastisset amb crema són la meva perdició

    ResponElimina
  3. carai!!! bonics no, preciosos!!! no havia vist els borratxos aixi, normalment ho veig tipus pastis!!! m'encanta i crec que caurà aviat aquesta recepta! petons

    ResponElimina
  4. Jo també em quedo la recepta, es veritat que fa anys eren un pastissets que es veien bastant i m'han portat records.
    Gràcies.
    Petons.

    ResponElimina
  5. Deliciosos!!
    Impresionante reportaje.

    Besos

    ResponElimina
  6. Hola Sr. Ramon

    I que bona la proposta, la copio

    mil petonets i gràcies per compartirla, Susanna

    ResponElimina
  7. Si desprès d'un bon apat menjas aquest postre, ummmm una delicia.

    ResponElimina
  8. Quina hermosura, i tot tan ben explicat, com sempre!

    ResponElimina
  9. M'encanta! han d'estar boníssims i l'apunto, és clar!!!

    ResponElimina
  10. Recordo quan el meu pare, algun diumenge, anava a la pastisseria a comprar les postres... ells triaven peix de nata i la meva germana i jo borratxos!!! mmmmmm que bons estaven. Aquests tenen una pinta fantàstica Ramón, de ben segur estan molt bons, m'hauré d'animar i dur de postres a casa :-))
    Petons, Sandra.

    ResponElimina
  11. Oh Ramon que bons aquest borratxos.....veient els teus hem sembla veure l'aparador de Can Ciurana.
    Petons

    ResponElimina
  12. caram, espectaculars!!!
    En faré i ja t'explicaré si han tingut molt d'èxit o mooooolt d'èxit!
    PTNTS
    Dolça

    ResponElimina
  13. Hola Ramon els vull fer aquet cap de setmana que tinc amics a sopar, però a on puc trovar la gelatina de poma. Els supermercats no la he trovada.
    M. Mercè

    ResponElimina
    Respostes
    1. Es pot fer també amb confitura d'albercoc, aquesta confitura d'albercoc es posa una mica en un cassó amb una miqueta de sucre i una miqueta d'aigua i es deixa bullir uns segons. La colem amb un colador i ja podem pintar. La venen al supermercat, la gelea de poma es feta meva. Ha veure si els fas.
      Una abraçada.

      Elimina
    2. Hola Ramon gràcies per dir-me com ho puc fer. Les faré per el proper dia del Pilar, de totes maneres m'agradaria en diguessis aquin supermercat puc comprar gelea de poma. Quan ho faci t'enviaré fotos.
      Mª Mercè

      Elimina
  14. Fa bona pinta, però tinc una pregunteta que igual semblaré ximplet, així que perdoneu la meva ignorància...
    No hauria de portar algun tipus de licor? (moscatell, cointreau...)
    Gràcies.

    ResponElimina
    Respostes
    1. el meu nom es Maurici, que no sé per què no em deixa posar-lo.

      Elimina
  15. Si mires be la recepta veuràs (He donat la volta al borratxo. Aquest és el moment de, si es vol, posar-hi unes gotes de brandy.)
    Moltes, moltes gràcies per mirar el bloc.

    ResponElimina